TSMT-ről

A Tervezett Szenzomotoros Tréning (TSMT) szenzomotoros szemléletű terápia. A módszert Lakatos Katalin Ph.D. kutatta és dolgozta ki. A gyermek a szenzoros rendszerein (látás, szaglás, hallás, bőrérzékelés, ízlelés, propriocepció, vesztibuláris rendszer) keresztül érintkezik a külvilággal, azokon keresztül veszi fel a környezetből származó ingereket, melyeket feldolgoz, rendszerez, és normál fejlődés esetén adekvát választ ad a külvilág ingereire. Az idegrendszer éretlensége esetén az oda bejutó információk felvétele, összekapcsolása vagy feldolgozása hibás, hiányos. Ez azért baj, mert a gyermek választervezése is hiányos vagy hibás lesz, mely a gyermeknek a mindennapi életében nehézséget okoz. A TSMT alkalmas arra, hogy az agykéreg alatti szabályozást, az idegrendszer érési folyamatait elindítsa. Ez azért fontos, mert erre az érettségre tud eredményesen „rádolgozni” a fejlesztőpedagógia, logopédia, és egyéb más fejlesztés. A TSMT mintegy „újrahuzalozza” az idegrendszert, összehangoltabb, harmonikusabb, jobb működést eredményez. A terápiát megelőző kudarcok után a gyermek megtapasztalja a sikerélményt, motiváltabb, kompetens, kiegyensúlyozottabb lesz. Ez nagyban érinti a társas kapcsolatait is, a családi kapcsolatrendszer is átalakul, segíti az óvodai, iskolai beválást.

A TSMT tervezettsége jelenti a kulcsot a terápia sikerességéhez. A vizsgálat eredményéből indulva, arra építkezve tervezzük meg pontosan a gyermek állapotának megfelelő tréninget.

Mit jelent a tervezettség?

  • Nem spontán fejlesztésről van
  • A vizsgálati eredményeknek és a tüneteknek/terhelhetőségnek megfelelő tréning folyamatos megvalósítása tervezett és célzott gyakorlatokkal
  • A mozgás minősége is számít
  • Helyes mozgáskivitelezés
  • Előzetes mérések után hiánypótló ingerek célzott bevitele
  • Edzéselméleti háttér alapján tervezett és kivitelezett

Lényeg: A gyermek nem tudja teljesíteni az életkortól elvárt szintet.

A TSMT miben tud segíteni?

  • vizsgálja az adott életkor idegrendszeri működésének érettségét
  • felkutatja a vezető és egyéb más területeken jelentkező tüneteket
  • személyre szabott terápiát alkalmaz ( TSMT I vagy TSMT II )
  • segíti az idegrendszer érését, az alapokhoz nyúl vissza, a gyökereitől közelíti me a problémákat.
  • a fennálló tüneteket, problémákat csökkenti, megszünteti

Jellemző korai (0-3 éves kor között manifesztálódó) organikus tünetek/ekkortól adható diagnózisok

MOTOROS

  • tartós táplálkozási/szopási nehézség
  • eltérő izomtónus
  • megkésett/eltérő mozgásfejlődés
  • egyensúlyi gyengeség/zavar
  • aszimmetria a test két féloldalának használata között
  • csecsemőkori reflexek tartós fennmaradása
  • kóros együttmozgások spontán jelentkezése
  • a finommotorika késése/éretlensége
  • a beszédmotorika beindulásának késése
  • ICP
  • motoros játékok hiánya/sztereotip megjelenési formái
  • a mozgásutánzás megjelenésének késése/eltérése/hiánya

PSZICHÉS-KOGNITÍV

  • alvászavar
  • észlelési funkciók gyengesége/lassúsága
  • a konstanciák kialakulásának késése/elmaradása
  • a figyelem rövidsége, gyengesége
  • beszédértési problémák
  • kommunikációs igény kialakulásának késése/eltérése
  • megkésett beszédfejlődés
  • megkésett pszichomotoros fejlődés
  • a szem-kéz koordináció hiánya, rövidsége
  • ok-okozati gondolkozás megjelenésének késése
  • szerepjáték megjelenésének hiánya
  • a motiválhatóság eltérései
  • játéktevékenységekben megtapadás vagy csapongás

SZOCIÁLIS

  • nehéz megnyugtathatóság
  • kötődési zavarok (organikus oka is lehet)
  • együttműködési készség csökkent/kiszámíthatatlan volta
  • érzelmek megosztásának eltérése/hiánya
  • irányíthatóság nehézsége
  • tiltás meg nem értése/be nem tartása
  • akaratos, öntörvényű viselkedés
  • agresszió
  • autoagresszió
  • dührohamok

A kisgyermekkorban (3-7 éves kor között manifesztálódó) organikus tünetek/ekkortól adható diagnózisok

MOTOROS

  • a mozgáskoordináció gyengesége, pontatlan mozgáskivitelezés
  • gyenge ritmusérzék
  • új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága
  • erőadagolási problémák
  • diszpraxia, apraxia
  • a grafomotorika éretlensége
  • akadályozott beszédfejlődés (beszédmotorika)
  • hiperaktivitás
  • tic

PSZICHÉS-KOGNITÍV

  • mentális retardáció
  • autizmus spektrum zavar
  • emlékezeti gyengeség
  • információ-feldolgozási zavar
  • az egyidejű többcsatornás figyelem és tevékenységszervezés képessége
  • figyelemzavar
  • belátáson/tapasztalatokon álló gondolkozás megjelenésének késése
  • az analógiás gondolkozás megjelenésének késése
  • testvázlat, lateralizáció, téri orientáció
  • diszlexia/diszkalkúlia-veszélyeztetettség
  • szorongás
  • depresszió
  • fóbiák

SZOCIÁLIS

  • nehezített beilleszkedési képesség
  • nehezített szabályfelismerés
  • nehezített szabályelfogadás
  • a szabálykövetés kiszámíthatatlansága
  • a leválások-kötődések dinamikájának eltérései
  • a segítségadás elutasítása
  • feladathelyzetekből való kiszállás
  • a viselkedésszervezés során a kontrollfunkciók gyengesége

(társas kapcsolatokban megmutatkozva)               

A kisiskoláskorban (7-10 éves kor között manifesztálódó) organikus tünetek, ekkortól adható diagnózisok

MOTOROS

  • sportági alaptechnikák elsajátításának pontatlansága, lassúsága, nehézségei

           

PSZICHÉS-KOGNITÍV

  • tanulási (olvasás, írás, számolás) zavar
  • lassú, nehézkes tanulási tempó

SZOCIÁLIS

  • áldozat/bohóc/agresszor szerepek

„Ezek a tünetek azért veszélyesek, mert a gyerek az aktuálisan mozgósítható képességeivel rövidebb idejű, alacsonyabb minőségű teljesítményre/kooperációra képes, mint kortársai. Célirányos vizsgálat és terápia nélkül rögzül az a szint, ahol a tünetek először jelentkeztek. Iskolai kudarcok, kapcsolati, önértékelési problémák, zavarok jelenhetnek meg. Mindez látványosan hat azon kompetenciák kialakulására és megerősödésére, amelyekre minden munkaerőpiacra beilleszkedni akaró XXI. századi embernek szüksége van.”

(Forrás: Lakatos Katalin Ph.D)

TSMT Veszprém TSMT Balatonfüred TSMT Veszprém megye