TSMT-ről

A Tervezett Szenzomotoros Tréning (TSMT) szenzomotoros szemléletű terápia. A módszert Lakatos Katalin Ph.D. kutatta és dolgozta ki. A gyermek a szenzoros rendszerein (látás, szaglás, hallás, bőrérzékelés, ízlelés, propriocepció, vesztibuláris rendszer) keresztül érintkezik a külvilággal, azokon keresztül veszi fel a környezetből származó ingereket, melyeket feldolgoz, rendszerez, és normál fejlődés esetén adekvát választ ad a külvilág ingereire. Az idegrendszer éretlensége esetén az oda bejutó információk felvétele, összekapcsolása vagy feldolgozása hibás, hiányos. Ez azért baj, mert a gyermek választervezése is hiányos vagy hibás lesz, mely a gyermeknek a mindennapi életében nehézséget okoz. A TSMT alkalmas arra, hogy az agykéreg alatti szabályozást, az idegrendszer érési folyamatait elindítsa. Ez azért fontos, mert erre az érettségre tud eredményesen „rádolgozni” a fejlesztőpedagógia, logopédia, és egyéb más fejlesztés. A TSMT mintegy „újrahuzalozza” az idegrendszert, összehangoltabb, harmonikusabb, jobb működést eredményez. A terápiát megelőző kudarcok után a gyermek megtapasztalja a sikerélményt, motiváltabb, kompetens, kiegyensúlyozottabb lesz. Ez nagyban érinti a társas kapcsolatait is, a családi kapcsolatrendszer is átalakul, segíti az óvodai, iskolai beválást.
A TSMT tervezettsége jelenti a kulcsot a terápia sikerességéhez. A vizsgálat eredményéből indulva, arra építkezve tervezzük meg pontosan a gyermek állapotának megfelelő tréninget.
Mit jelent a tervezettség?
- Nem spontán fejlesztésről van
- A vizsgálati eredményeknek és a tüneteknek/terhelhetőségnek megfelelő tréning folyamatos megvalósítása tervezett és célzott gyakorlatokkal
- A mozgás minősége is számít
- Helyes mozgáskivitelezés
- Előzetes mérések után hiánypótló ingerek célzott bevitele
- Edzéselméleti háttér alapján tervezett és kivitelezett
Lényeg: A gyermek nem tudja teljesíteni az életkortól elvárt szintet.
A TSMT miben tud segíteni?
- vizsgálja az adott életkor idegrendszeri működésének érettségét
- felkutatja a vezető és egyéb más területeken jelentkező tüneteket
- személyre szabott terápiát alkalmaz ( TSMT I vagy TSMT II )
- segíti az idegrendszer érését, az alapokhoz nyúl vissza, a gyökereitől közelíti me a problémákat.
- a fennálló tüneteket, problémákat csökkenti, megszünteti
Jellemző korai (0-3 éves kor között manifesztálódó) organikus tünetek/ekkortól adható diagnózisok
MOTOROS
- tartós táplálkozási/szopási nehézség
- eltérő izomtónus
- megkésett/eltérő mozgásfejlődés
- egyensúlyi gyengeség/zavar
- aszimmetria a test két féloldalának használata között
- csecsemőkori reflexek tartós fennmaradása
- kóros együttmozgások spontán jelentkezése
- a finommotorika késése/éretlensége
- a beszédmotorika beindulásának késése
- ICP
- motoros játékok hiánya/sztereotip megjelenési formái
- a mozgásutánzás megjelenésének késése/eltérése/hiánya
PSZICHÉS-KOGNITÍV
- alvászavar
- észlelési funkciók gyengesége/lassúsága
- a konstanciák kialakulásának késése/elmaradása
- a figyelem rövidsége, gyengesége
- beszédértési problémák
- kommunikációs igény kialakulásának késése/eltérése
- megkésett beszédfejlődés
- megkésett pszichomotoros fejlődés
- a szem-kéz koordináció hiánya, rövidsége
- ok-okozati gondolkozás megjelenésének késése
- szerepjáték megjelenésének hiánya
- a motiválhatóság eltérései
- játéktevékenységekben megtapadás vagy csapongás

SZOCIÁLIS
- nehéz megnyugtathatóság
- kötődési zavarok (organikus oka is lehet)
- együttműködési készség csökkent/kiszámíthatatlan volta
- érzelmek megosztásának eltérése/hiánya
- irányíthatóság nehézsége
- tiltás meg nem értése/be nem tartása
- akaratos, öntörvényű viselkedés
- agresszió
- autoagresszió
- dührohamok
A kisgyermekkorban (3-7 éves kor között manifesztálódó) organikus tünetek/ekkortól adható diagnózisok
MOTOROS
- a mozgáskoordináció gyengesége, pontatlan mozgáskivitelezés
- gyenge ritmusérzék
- új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága
- erőadagolási problémák
- diszpraxia, apraxia
- a grafomotorika éretlensége
- akadályozott beszédfejlődés (beszédmotorika)
- hiperaktivitás
- tic
PSZICHÉS-KOGNITÍV
- mentális retardáció
- autizmus spektrum zavar
- emlékezeti gyengeség
- információ-feldolgozási zavar
- az egyidejű többcsatornás figyelem és tevékenységszervezés képessége
- figyelemzavar
- belátáson/tapasztalatokon álló gondolkozás megjelenésének késése
- az analógiás gondolkozás megjelenésének késése
- testvázlat, lateralizáció, téri orientáció
- diszlexia/diszkalkúlia-veszélyeztetettség
- szorongás
- depresszió
- fóbiák
SZOCIÁLIS
- nehezített beilleszkedési képesség
- nehezített szabályfelismerés
- nehezített szabályelfogadás
- a szabálykövetés kiszámíthatatlansága
- a leválások-kötődések dinamikájának eltérései
- a segítségadás elutasítása
- feladathelyzetekből való kiszállás
- a viselkedésszervezés során a kontrollfunkciók gyengesége

(társas kapcsolatokban megmutatkozva)
A kisiskoláskorban (7-10 éves kor között manifesztálódó) organikus tünetek, ekkortól adható diagnózisok
MOTOROS
- sportági alaptechnikák elsajátításának pontatlansága, lassúsága, nehézségei
PSZICHÉS-KOGNITÍV
- tanulási (olvasás, írás, számolás) zavar
- lassú, nehézkes tanulási tempó
SZOCIÁLIS
- áldozat/bohóc/agresszor szerepek
„Ezek a tünetek azért veszélyesek, mert a gyerek az aktuálisan mozgósítható képességeivel rövidebb idejű, alacsonyabb minőségű teljesítményre/kooperációra képes, mint kortársai. Célirányos vizsgálat és terápia nélkül rögzül az a szint, ahol a tünetek először jelentkeztek. Iskolai kudarcok, kapcsolati, önértékelési problémák, zavarok jelenhetnek meg. Mindez látványosan hat azon kompetenciák kialakulására és megerősödésére, amelyekre minden munkaerőpiacra beilleszkedni akaró XXI. századi embernek szüksége van.”
(Forrás: Lakatos Katalin Ph.D)