Szomatopedagógia - gyógypedagógia

A szomatopedagógia a gyógypedagógia egyik szakterülete. A szomatopedagógus elsődlegesen mozgáskorlátozott személyekkel foglalkozik, másodlagosan további fogyatékossági típusba sorolható személyek komplex rehabilitációjában vesz részt.

Komplexen ismeri a gyógypedagógia minden szakágát, azok kapcsolódási pontjait, és képes együtt dolgozni mind a gyógypedagógia, mind a társszakmák, határterületek képviselőivel.

A komplex szomatopedagógiai rehabilitáció a komplex állapotfelmérésre épít, területei:
mozgásnevelés, kommunikációfejlesztés, a megismerő tevékenységek fejlesztése, és a szocializáció építése. A mozgásnevelés a mozgató szervrendszert célzó hatások összessége, terápiás célú tevékenységei sok módszer elemeit integrálják.

Milyen problémákkal foglalkozik a szomatopedagógus?

  • végtagredukciós rendellenesség, szerzett végtaghiányok
  • petyhüdt bénulást okozó kórformák
  • korai agykárosodás utáni mozgás-rendellenességek (a cerebrális parézis (CP) különböző megjelenési formái)
  • ortopédiai-, és egyéb kórformák
  • súlyos-halmozott sérülés
  • megkésett pszichomotoros fejlődés

A szomatopedagógus feladata szerteágazó, hisz magát a mozgáskorlátozottságot okozó problémák is nagyon egyediek és szerteágazóak, így szaktudásán túl mindig a komplexitásra törekszik.

Alapja a mozgásnevelés, mely során meghatározza a mozgásterápia, motoros képességfejlesztés menetét, technikáit, módszereit és eszközeit. A komplex rehabilitációs folyamat része a  fogyatékosságspecifikus gyógytorna, az adaptált testnevelés és sport mozgásanyagának, valamint a mindennapok mozgásos akadályozottságának csökkentésére, javítására, a sajátos mozgásjavítást szolgáló segédeszközök használatára nevelés.